Wyświetlanie pozycji 301-320 z 388

    • Czas końca, czas początku, czyli powrót do utopii (kolonie francuskie na antypodach) 

      Zatorska, Izabella (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Plutôt projet que bilan d’une analyse qui traque les moyens – poétiques et rhétoriques – avec lesquels quelques ambitions particulières prétendent, d’un siècle (le XVIIe) à l’autre (le XVIIIe), se frayer le chemin de ...
    • Odwołanie Edyktu Nantejskiego: "koniec" protestantyzmu francuskiego? Analiza przedmowy do Historii Edyktu Nantejskiego Elie Benoist 

      Stelęgowska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Selon Elie Benoist, contemporain des événements, pasteur et un des premiers historiens réformés, la Révocation qui est „un scandale” dans l’histoire de l’humanité n’est pas obligatoirement une „fin” du protestantisme ...
    • Czas początku i czas końca w Manon Lescaut 

      Jastrzębiec-Mosakowski, Marek (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      La présente communication est un essai d’une nouvelle lecture de ce texte célèbre dans une perspective féministe. En tant qu’héroïne du roman français du XVIIIe siècle, Manon s’érige en protagoniste exceptionnel et sans ...
    • Kontynuacja i ewolucja formuły incipit w siedemnastowiecznej powieści prozą 

      Miszalska, Jadwiga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Les formes épiques de la Renaissance sont continuées au XVIIe siècle par le poème épique ou par le roman en prose, créé en France et rayonnant sur d’autres pays de l’Europe. Le roman sentimental et d’aventures constitue ...
    • Koniec i początek fabliau 

      Żółkiewska, Ewa Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Le but de cette communication est d'analyser les formules topiques initiales et finales des fabliaux et de voirsi, dans le corpus de ces récits, il y a une évolution. Il est certes difficile de dater les fabliaux, mais on ...
    • Koniec świata, początek poezji: tematy eschatologiczne w balladach Eustachego Deschamps 

      Sobczyk, Agata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Le moi physique d'Eustache Deschamps est très présent dans ses poèmes: tout y est filtré par ses yeux. La fin du monde ne diffère en ce point d'autres sujets que le poète aborde: les images de l’Apocalypse sont introduites ...
    • Nieszczęście Rutebeufa i nadzieja poety 

      Gruszka, Sylwia Kinga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      L'univers corrodé par le désespoir dans les "Poèmes de l’infortune" évoque immédiatement l'image du pauvre se caractérisant par une vérité psychologique particulière. Sa détresse est progressive, elle le touche au niveau ...
    • Jak pozyskać damę swego serca, czyli Arystoteles i jego koncepcja pamięci w służbie miłości dworskiej 

      Kaczmarek, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Lorsque la grande période du chant courtois est depuis un certain temps révolue, Richart de Fournival, chanoine picard, entreprend dans son curieux texte Le Bestiaire d'amour de conquérir le cæur d'une dame. Or, espérant ...
    • Prolog jako prowokacja: Cymbalum Mundi Bonaventure Des Périers 

      Antkowiak, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Au XVIe siècle, par suite du changement de la façon de lire, les prologues ne suggéraient plus ce que le lecteur devait chercher mais l’attitude à adopter à l'égard du texte. Le prologue du Cymbalum Mundi ne suggère ni ...
    • "Una persona que jo cognoisso". Strategie "ja" autorskiego a topika wstępu w dziełach wybranych autorek francuskiego Średniowiecza 

      Sakowska, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      On a édité jusqu'à présent les textes de plusieurs femmes-écrivains du Moyen Age actives sur le territoire de la France dans les régions parlant les dialectes de la langue d'oїl. Certaines d'entre elles s'exprimaient ...
    • Misère de la condition humaine chez Céline 

      Kukułka-Wojtasik, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Wizja świata u Céline'a jest mocna i trudno dopatrzyć się w niej elementów optymistycznych. Tematyka dzieła sprawia wrażenie specjalnie dobranej do czarnego kolorytu przemyśleń pisarza - najogólniej mówiąc, jest to nędza ...
    • La misère de I'homme sans terre. Señas de identidad de Juan Goytisolo 

      Kłosińska-Nachin, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Nędza Alvaro Mendioli, głównego bohatera powieści Juana Goytisolo, polega na wyrzeczeniu się przez niego wszelkich związków z ojczystą Hiszpanią. W chłodny i bezwzględny sposób bohater analizuje i odrzuca mity narodowe, ...
    • « Le monde s'écroulant peu à peu par morceaux ». Claude Simon et la littérature 

      Debreuille, Jean-Yves (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Tak jak Celine, Claude Simon należy do tych pisarzy, którzy w przygodzie wojskowej dostrzegają przyśpieszone pogrążanie się jednostki VI niebycie, do którego zresztą ona należy. Historia zaczyna się istotnie od swoistego ...
    • La misère et les misérabIes dans l'reuvre de Michel Tournier 

      Michał Mrozowicki (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Słowo "la misère" ("nędza"), użyte po raz pierwszy w Psałterzu z Cambridge w roku 1120 i które pochodzi od łacińskiego słowa "miseria" (ubóstwo, nieszczęście), oznacza w języku francuskim przede wszystkim stan skrajnego ...
    • Les Rates de Henri-René Lenormand ou la misére de I'homme sans Dieu 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
    • Le Spleen de Paris: poétique de la misére 

      Queffelec, Christine (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Zainteresowanie nędzą wiąże się u Baudelaire'a z estetyką modernizmu opartą na zaskoczeniu i kontraście, na ciągłych zwrotach od "ekstazy" do "odrazy" wobec życia. Obrazom przedstawicieli ludu towarzyszy w jego poezji ...
    • Les infortunes de la misére dans les nouvelles françaises au XVIe siécle 

      Pietrzak, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Francuska nowelistyka XVI wieku pozostawiła rozmaite obrazy nędzy. Zależą one od osobowości pisarza, od jego sytuacji materialnej i światopoglądu. Skrajne ubóstwo, cechujące zdecydowaną większość społeczeństwa, wzbudza ...
    • Marguerite Audoux: le roman des misérabIes 

      Żurowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Autobiograficzna powieść "Maria-Klara" (1910), napisana przez szwaczkę zaprzyjaźnioną z grupą młodych artystów (m. in. Charles-Louis Philippe, Léon-Paul Fargue), była wydarzeniem sezonu. Jej wartość podkreślił Alain-Foumier. ...
    • Le camp des chiffonniers 

      Colin, Rene-Pierre (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Klasa pracująca czy klasa niebezpieczna? W XIX wieku wielkie miasta nocami pełne są gałganiarzy. Jedni pisarze, widząc w nich zawszonych pijaków, przedstawiają obraz zupełnego upadku, który rodzi moc metafor ze świata ...
    • Entre la parole et le silence. L'exil d'Octave Mirbeau 

      Starań, Anita (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001)
      Octave Mirbeau, znany z zacięcia polemicznego i ostrego języka, w swoich utworach wielokrotnie broni biednych, wykluczonych poza ramy społeczne, a w życiu osobistym znany jest jako outsider, często działający wbrew ...