Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki
Abstract
Artykuł podejmuje problem roli cielesności badacza w procesie gromadzenia i analizowania danych w badaniu etnograficznym. Rozważania odwołują się do konkretnego przypadku badania nad społecznym światem
wspinaczki, ale refleksja autorki wykracza poza nie, uznając ich aktualność
w odniesieniu do wszelkich etnograficznych badań obejmujących swoim
zainteresowaniem ucieleśnione działania podmiotów ludzkich, szczególnie
te, w których główny przedmiot badań stanowi aktywność ruchowa, związana z pracą z ciałem i poprzez ciało. Autorka analizuje relacje pomiędzy
ucieleśnieniem konkretnych działań i aktywności badanych (wspinaczy)
a ucieleśnieniem samego procesu gromadzenia danych. Podejmuje problem
przejścia pomiędzy tożsamościami badacza i uczestnika społecznego świata oraz możliwość wykorzystania autoetnografii w procesie gromadzenia
i analizowania danych. Na koniec przedstawia trzy aspekty, w których
ujawnia się ciało (cielesność) badacza i badanego w trakcie badania etnograficznego: (a) ciało jako podmiot działający, (b) ciało jako źródło odczuć
i doznań cielesnych podmiotu, (c) ciało jako temat autorefleksji podmiotu
i obiekt teoretyzowania. Autorka podkreśla cielesny charakter procesu badawczego i sugeruje uwzględnianie w badaniach świadomego namysłu nad
umiejscowieniem ciała i cielesności samego badacza w procesie wytwarzania wiedzy. The article considers the problem of researcher’s embodiment in the process of data gathering and analysis in
an ethnographic study on social world of climbing. In author’s opinion, presented reflections go beyond described case and remain applicable to every ethnographic research interested in embodied experiences of human beings, especially these in which the main research topic is physical, e.g., sport activity, bodywork, and
work with the body. The author analyses relations between embodiment of particular actions taken by the
researched subjects and embodiment of the research process. She raises the problem of transition between
the researcher’s identity and the social world participant’s identity – searching for the possibility of using
autoethnography in the process of data gathering and analyzing. Finally, she presents three aspects of the
body/embodiment in the ethnographic research, referring them to the studied subjects (climbers) and to the
researcher: (a) the body as an agent, (b) the embodied experience, (c) the body as a subject of theorizing and
reflections. The author emphasizes the embodied nature of research process – especially in the ethnographic
studies – and suggests taking into consideration the embodiment of the researcher and the role of the body
in the process of knowledge production.
Collections