Wpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (ESS) na kompetencje terapeutyczne logopedy na podstawie opinii polskich uczestniczek kursu
Abstract
The article analyses the impact of the European Stuttering Specialization (ESS) on the development of speech therapists’ competencies in stuttering therapy. The aim of the study was to determine how specialised courses, such as ESS, enhance the preparation of speech therapists for working with individuals experiencing stuttering, both in terms of theoretical knowledge and practical therapeutic skills. The study employed a qualitative method – a partially categorized interview – conducted with six Polish participants of the ESS course, who had diverse professional experience. The interviews focused on the respondents’ experiences related to education and their perception of the effectiveness of the acquired competences in professional practice. Outcomes of opinion analysis indicate that participation in the ESS course significantly improves the diagnostic and therapeutic skills of speech therapists, especially in the area of individualization of therapy and working with individuals and families with different needs. W artykule poddano analizie wpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (European Stuttering Specialization – ESS) na rozwój kompetencji logopedów w terapii jąkania. Celem badania było określenie, w jaki sposób specjalistyczne kursy, takie jak ESS, wpływają na przygotowanie logopedów do pracy z osobami doświadczającymi jąkania, zarówno w zakresie wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności terapeutycznych. W badaniu zastosowano metodę jakościową – częściowo skategoryzowane wywiady, przeprowadzone z sześcioma polskimi uczestniczkami kursu ESS, które miały zróżnicowane doświadczenie zawodowe. Wywiady koncentrowały się na doświadczeniach respondentek związanych z kształceniem oraz na ich postrzeganiu skuteczności zdobytych kompetencji w praktyce zawodowej. Wyniki analiz opinii wskazują, że uczestnictwo w kursie ESS znacząco podnosi umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne logopedów, szczególnie w obszarze indywidualizacji terapii oraz pracy z osobami i rodzinami o różnych potrzebach.
Collections
