How Understanding the Nature of Science Supports Lifelong Learning
Oglądaj/ Otwórz
Data
2025-12-19Autor
Krzewińska, Aneta
Dzimińska, Małgorzata
Warwas, Izabela
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This study examines Polish citizens’ understanding of the Nature of Science (NoS) (McComas 2020) through public consultations on science communication in four areas: climate change, GMOs, vaccinations, and alternative medicine. Qualitative analysis of group discussions revealed that while all NoS elements were addressed, tools, processes, and products of science were most frequently referenced, with human elements and limitations mentioned less often. NoS principles were most evident among participants with higher education. The authors suggest using these insights as a litmus test for Polish citizens’ scientific literacy and advocate for professional science communication that goes beyond reporting findings to include explanations of scientific processes. This approach, they argue, can effectively support citizens’ lifelong learning. Niniejsze badanie analizuje rozumienie przez polskich obywateli natury nauki (NoS) (McComas 2020) poprzez konsultacje społeczne dotyczące komunikacji naukowej w czterech obszarach: zmian klimatu, GMO, szczepień i medycyny alternatywnej. Jakościowa analiza dyskusji grupowych wykazała, że chociaż poruszono wszystkie elementy NoS, najczęściej wspominano o narzędziach, procesach i produktach nauki, a rzadziej o elementach ludzkich i ograniczeniach. Zasady NoS były najbardziej widoczne wśród uczestników z wyższym wykształceniem. Autorzy sugerują wykorzystanie tych spostrzeżeń jako papierka lakmusowego dla umiejętności naukowych Polaków i opowiadają się za profesjonalną komunikacją naukową, która wykracza poza raportowanie wyników i obejmuje wyjaśnienia procesów naukowych. Argumentują, że takie podejście może skutecznie wspierać uczenie się obywateli przez całe życie.
Collections
