O rolach i cechach osobowościowych dobrego lektora języka polskiego jako obcego – na podstawie opinii studentów
Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie, jakie są, zdaniem obcokrajowców uczących
się w Polsce języka polskiego na poziomie A1–A2, role lektora jpjo i jaką powinien on być osobą.
Opinie 55 studentów z 9 krajów zostały zebrane podczas zajęć jpjo drogą e-mailową. Na podstawie
zgromadzonych wypowiedzi obcokrajowców utworzono dekalog dla lektorów pracujących głównie
ze studentami rozpoczynającymi naukę jpjo, który może jednak okazać się również przydatny i obowiązujący
na wyższych poziomach nauczania języka. The purpose of this article is to present, what are, according to the Polish language
learners at A1-A2 level in Poland, the roles and the characteristics features of Polish language
teacher. The opinions of 55 students from 9 countries were collected during the lessons or by e-mail.
On the basis of the collected material, there has been created a Decalogue for lecturers working
mainly with the students who starting to learn Polish as a foreign language (but also useful and
effective for language teaching at higher levels).