Wydział Nauk o Wychowaniu | Faculty of Educational Sciences: Recent submissions
Now showing items 281-300 of 988
-
Starość w opiniach trzydziestolatków
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Podstawę i bezpośrednią inspirację do podjęcia sformułowanego oraz wyrażonego w tytule problemu stanowiła dla piszącego obserwacja pokolenia współczesnych trzydziestolatków. Dokonując rozpoznania i charakterystyki tej grupy ... -
Tożsamość osób starszych w opiniach studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Tekst ukazuje zagadnienia dotyczące tożsamości ludzi starych w opinii studentów. Właściwa tożsamość w starości jest możliwa dopiero dzięki wytworzeniu realistycznego obrazu możliwości, zdolności i umiejętności ludzi ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Dzieci i młodzież wobec ludzi starych i starości – perspektywa pedagogiczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Artykuł dotyczy sposobu postrzegania człowieka starego i starości przez dzieci i młodzież. Zagadnienie to stanowi problem istotny, gdyż analizy i raporty na ten temat podkreślają, iż najmniej przychylne nastawienie wobec ... -
Wolontariat seniorów i dla seniorów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W artykule przedstawiono definicję wolontariatu, wolontariat seniorów – wysoko cenioną obecnie aktywność społeczną osób zaawansowanych wiekiem – i jego specyficzne funkcje, motywy podjęcia działalności wolontariackiej ... -
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie seniorów – na przykładzie województwa łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Tekst jest próbą ukazania różnych (wybranych) możliwości wsparcia osób starszych w formie zarówno instytucjonalnej, jak i pozainstytucjonalnej, na przykładzie województwa łódzkiego. Zawiera informacje o aktualnej sytuacji ... -
Subiektywny wymiar problemu przemocy doświadczanej w rodzinie przez ludzi starych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Jednym z przymiotów współczesnego społeczeństwa polskiego jest ten wskazujący na postępujący proces jego starzenia się. Demografowie biją na alarm, gdyż według spisu powszechnego z 2011 roku różnica między najmłodszym (0–17 ... -
Starość w kryzysie czy kryzys(y) starości? Społeczne znaczenie kryzysowej interpretacji starości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Przemiany demograficzne wymuszają poszukiwanie nowych form opisu zjawiska starości, w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji wynikających ze zwiększania liczebności najstarszej części populacji. Obecnie można zaobserwować ... -
Vocational interests of youth in Ecuador. Inventory of the Occupational Preferences of Youth
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This methodologically sound psychometric tool has been handed to Ecuadorian psychologists and teachers as a guide in the career counselling field. The tool will have a significant impact on the democratization of youth, ... -
Stymulowanie zdolności twórczych dziecka – weryfikacja techniki obrazków dynamicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości "ipse" pedagoga
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Humanizm – Dialog – Tożsamość. Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Doświadczenie etnograficzne i polityka usytuowania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)One of the consequences following the reflexive turn in anthropology is a growing interest in the role of autobiographical elements in knowledge production. The aim of these considerations is to analyze the methodological ... -
Czy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)In this chapter (containing an analysis of the autobiographical novel “Kręgi obcości” (“Circles of Strangeness”) by Michał Głowiński) the authors put forward and defend a thesis that setting private biography against career ... -
Życie w relacjach. Biografie naukowców w kontekście teorii aktora-sieci
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)The content of this chapter relates to the issues of philosophy of science and the sociology of knowledge. The main methodological background is the Actor-Network Theory (ANT) that has been developed since the end of the ... -
Michel Foucault jako heterotopia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Michel Foucault’s scattered “autobiographical pieces” supported by the vivid biographical reminiscences of Didier Eribon, George Dumézil and others, give the reader a unique opportunity to examine the interrelationship ... -
Mknący pociąg, czyli zmienne koleje kariery. Życie akademickie pod wysokim napięciem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)This story describes a seasoned professor’s attempts to take stock of her academic life. The main voice is that of the professor as she lives, works, and considers what she cares about. The cacophony of other sounds comes ... -
„Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badacza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)In this chapter I present both the situation of an encounter between the homeless and the researcher and a multiplication of challenges and doubts they face in the course of participatory research. My contribution starts ... -
Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Several autobiographical stories presented during a discussion panel held at the Second International Congress of Qualitative Inquiry (University of Illinois, Urbana-Champaign, May 4-6, 2006) provoke me to think over the ... -
Między „Życiem a opowieścią o życiu” dyskusja nad auto/biograficznymi wymiarami doświadczenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)