Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne: Recent submissions
Now showing items 341-360 of 366
-
Dialog czy teorie dialogu? Refleksje egzystencjalne
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Teoria wychowania opiera się na dialogu z wychowankiem. Nie inaczej rzecz się ma z teorią psychoterapii. Obie zawdzięczają swe istnienie dialogowi osób. Jednak dialog? Czy on sam może być przedmiotem teorii? Artykuł ... -
Rozumienie jako powracanie do bycia autentycznego Martin Heidegger i literatura
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Artykuł stanowić będzie próbę hermeneutycznej refleksji nad rozumieniem jako byciem-w-świecie, pojmowanym jako poszukiwanie tożsamości. Tożsamość ujęta będzie z jednej strony jako codzienne zadanie, a z drugiej – rodzaj ... -
Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka, będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze ... -
Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania, interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i ... -
Koncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowania
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się ... -
Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem opracowania jest analiza obecności szeroko rozumianego wychowania do życia w rodzinie w doświadczeniu osobistym jednostek na tle charakterystyki ponowoczesności. Autorka poddaje analizie treść przekazów emitowanych ... -
Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania ... -
Recenzja: Johannes Boettner, Ambivalenz der Aufmerksamkeit. Öffentlichkeit, Vertraulichkeit und Diskretion im Berufsfeld der Sozialen Arbeit, Wydawnictwo Barbara Budrich, Opladen–Berlin–Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Mistrzowie – preliminaria. O założeniach pewnego projektu badawczego
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Działalność Polskiego Stowarzyszenia Montessori (1994–2015)
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
„Krakowskie Dialogi Praktyki z Teorią” – urzeczywistnienie idei dialogu i wymiany interdyscyplinarnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Sprawozdanie z XII Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Katedra UNESCO: Kształcenie i Praktyki Profesjonalne (Chaire UNESCO »Formation et des Pratiques professionnelles») — zakres aktywności
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Recenzja: Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit, Regina Rätz, Bettina Völter (red.), Wyd. Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst stanowi sproblematyzowaną odpowiedź na niektóre uwagi zawarte w eseju recenzyjnym Heleny Ostrowickiej. Stanowi także ponowne spojrzenie na zagadnienia pedagogizacji życia społecznego, które było przedmiotem analizy ... -
O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka ... -
Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy ... -
Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, ... -
Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem szkicu jest charakterystyka paradygmatu dwoistości, stanowiącego „nowego typu złożoność, obecną w konkretnych tekstach ważnych dla teorii i praktyki społecznej” (Witkowski 2013: 44) o źródłach głównie socjologicznych ... -
Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Filozofia umysłu, w tym przede wszystkim sama filozofia krytyczna (transcendentalna krytyka rozumu), oraz filozofia filozofii Kanta przedstawione tu zostają jako jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie wychowawcze. Tytułowa ...