Założenia ogólne stosowania testów w nauczaniu cudzoziemców
Streszczenie
W Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ metoda testowania
stosowana jest jako swoisty sposób pomiaru dydaktycznego
badającego zakres wiadomości studenta dla osiągnięcia wyraźnie
sprecyzowanego celu. Przygotowany artykuł nie ukazuje zamkniętego stanu badań,
stanowi jedynie próbę teoretycznych i praktycznych rozważań na temat zasad planowania, układania i przeprowadzania testów oraz
określenia roli, jaką testy mogą spełniać w utrwalaniu, sprawdzaniu
umiejętności językowych i wiadomości studenta oraz w konstruowaniu
sądów syntetyzujących, dotyczących stanu wiedzy z
różnych dziedzin, bądź tez wskazujących na trudności w percepcji
materiału merytorycznego, czy też na brak umiejętności przekazywania
posiadanej wiedzy w obcym dla studenta języku - języku polskim. Testy mogą również umożliwić wykrywanie pewnych współzależności
stanu wiedzy o kraju pochodzenia studenta, realizowanych
tam programów nauczania, zainteresowań studenta, jego postępów
na zajęciach dydaktycznych itp.