Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. Studia i materiały
Browse by
SPIS TREŚCI
PrzedmowaWstęp
Część I. Zagadnienia ogólne
* Przegląd literatury i stanu badań nad problemem nauczania języka polskiego jako obcegoJanina Michowicz, Jan Lewandowski
* Główne ogniwa dydaktyczne w procesie nauczania języka polskiego jako obcego
Janina Michowicz
* Niektóre metody nauczania języka polskiego jako obcego (Próba klasyfikacji)
Janina Michowicz, Małgorzata Strąk
* Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces przyswajania języka polskiego jako obcego
Anna Omulecka
Część II. Zagadnienia nauczania mowy, gramatyki i słownictwa
* O fonetykę dydaktyczną języka polskiego dla cudzoziemcówJerzy Majchrowski
* Uwagi o trudnościach fonetycznych studentów latynoskich w procesie przyswajania języka polskiego
Janusz Kucharczyk
* Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe w procesie przyswajania języka polskiego przez studentów latynoskich
Janusz Kucharczyk
* Próba przedstawienia błędów popełnianych najczęściej przez studentów wietnamskich w czasie uczenia się języka polskiego w Polsce
Elżbieta Sajenczuk
* Z problemów leksykalno-składniowych w grupie z językiem niemieckim
Leon Sikorski
* Z problematyki nauczania cudzoziemców konstrukcji ze słowem "nie" (Potrzeby językowe i ich realizacja w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego używanych w ośrodkach kształcenia cudzoziemców w Polsce)
Halina Olaczek
* W oprawie odmiany specjalistycznej języka polskiego na zajęciach z cudzoziemcami
Ewa Wyrębowska-Bajor
Część III. Z prac nad dydaktycznym specjalistycznymsłownikiem minimum języka polskiego dla cudzoziemców
* Teoretyczne założenia dydaktycznego słownika objaśniającego języka polskiego dla cudzoziemcówJan Mączyński
* Uwagi na marginesie pracy nad "Historycznym słownikiem minimum dla cudzoziemców"
Magdalena Starzycka
* Z prac nad "Chemicznym słownikiem minimum dla cudzoziemców" (Problem doboru treści i układu hasła)
Krzysztof Kalinowski, Iwona Słaby-Góral
Część IV. Z metodycznych doświadczeń nauczycieli przedmiotów kierunkowych w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców
* Wybrane problemy koordynacji pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego w ramach przedmiotu "język polski" i przedmiotu "chemia" w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu ŁódzkiegoStanisław Golewski, Iwona Słaby-Góral
* Niektóre czynniki warunkujące efektywność nauczania fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
Stanisław Rubaj
* Założenia ogólne stosowania testów w nauczeniu cudzoziemców
Janina Michowicz
* Testy w nauczaniu matematyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Lódzkiego
Józef Jerzewski
* Testy w nauczaniu fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
Stanisław Rubaj
* Rola testów w nauczaniu chemii w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców
Grażyna Karowicz
Recent Submissions
-
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987) -
Przedmowa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987) -
Przegląd literatury i stanu badań nad problemem nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W latach 1948-1982 ukazało się ponad 500 publikacji o nauczaniu języka polskiego jako obcego, z których zaledwie część zaprezentowano w niniejszym artykule, kierując się praktycznymi potrzebami nauczycieli języka ... -
Główne ogniwa dydaktyczne w procesie nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Organizacja procesu nauczania języka obcego i jego przebieg mogą być różne, ponieważ zależą od wielu czynników. W przypadku środowiska studentów-cudzoziemców są to przede wszystkim: poziom wiedzy ogólnej studenta, ... -
O fonetykę dydaktyczną języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W artykule zarysowano koncepcje podręcznika fonetyki dydaktycznej języka polskiego: uniwersalnego i adresowanego (bilateralnego) oraz zasugerowano potrzebę dalszych poszukiwań i rozwiązań łączących niektóre elementy fonetyki ... -
Uwagi o trudnościach fonetycznych studentów latynoskich w procesie przyswajania języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Do ośrodka kształcenia cudzoziemców w Łodzi rokrocznie przybywa spora grupa Latynosów. W procesie przyswajania języka polskiego napotykają szereg trudności i kłopotów. Lektorzy pracujący z nimi odnotowują w pracy ... -
Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe w procesie przyswajania języka polskiego przez studentów latynoskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W niniejszym artykule chodzi o zwrócenie uwagi na to, jak powinno być ukierunkowane działanie nauczyciela pracującego z grupą latynoską, by stosunkowo łatwo przejść przez liczne przeszkody w przyswajaniu polszczyzny. ... -
Z problemów leksykalno-składniowych w grupie z językiem niemieckim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W niniejszym artykule zajmuję się analizą błędów językowych cudzoziemców. Doniosłość tego typu badań lapsologicznych na świecie jest uznana już od wielu lat, śledzenie bowiem i poznanie złożonego mechanizmu przyswajania ... -
W oprawie odmiany specjałistycznej języka polskiego na zajęciach z cudzoziemcami
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W przedstawionym artykule chodzi o zasygnalizowanie pewnych możliwości, które - wykorzystywane przez dłuższy czas mogą posłużyć do opracowania systemu ćwiczeń leksykalnych i gramatycznych uwzględniających potrzeby "języka" ... -
Uwagi na marginesie pracy nad "Historycznym słownikiem minimum dla cudzoziemców"
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W 1985 r. w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego postanowiono opracować cykl słowników o różnych profilach, przeznaczonych dla cudzoziemców podejmujących studia w Polsce. Decyzja ta była ... -
Niektóre metody nauczania języka polskiego jako obcego (Próba klasyfikacji)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Artykuł niniejszy jest próbą wstępnej klasyfikacji niektórych metod nauczania studentów-cudzoziemców w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, refleksją nad zagadnieniem nauczania języka polskiego jako obcego. -
Z problematyki nauczania cudzoziemców konstrukcji ze słowem nie (Potrzeby językowe i ich realizacja w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego używanych w ośrodkach kształcenia cudzoziemców w Polsce)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Słowo "nie" pełni w języku polskim wielorakie funkcje semantyczne i syntaktyczne. Jego prymarną funkcją jest wyrażanie negacji (zakres i stopieŃ negacji może być różny: negacja wzmocniona, osłabiona, ograniczona), ... -
Próba przedstawienia błędów popełnianych najczęściej przez studentów wietnamskich w czasie uczenia się języka polskiego w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Problemy związane z nauczaniem języka polskiego Wietnamczyków to temat wciąż otwarty dla lektorów uczących obywateli tej narodowości. Język wietnamski, określany jako tonalny i analityczny, jest zasadniczo różny od ... -
Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces przyswajania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania pewnych zależności, które w istotny sposób oddziałują na psychikę uczącego się cudzoziemca i kształtują jego pragmatyczny stosunek do nauki w pierwszym roku pobytu w Polsce. ... -
Z prac nad "Chemicznym słownikiem minimum dla cudzoziemców" (Problem doboru treści i układu hasła)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W 1982 r. rozpoczęto pracę nad “Chemicznym słownikiem minimum”. Ma to być jednojęzyczny, specjalistyczny słownik dydaktyczny dla cudzoziemców kształconych w SJPC UŁ, których obowiązuje przedmiot "chemia" ze wzglądu na ... -
Teoretyczne założenia dydaktycznego słownika objaśniającego języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Głównym celem, jakiemu winien służyć dydaktyczny słownik języka polskiego dla cudzoziemców, jest to, aby był on skuteczną pomocą w procesie przyswajania sobie przez nich polszczyzny na wszystkich jej poziomach: ... -
Niektóre czynniki warunkujące efektywność nauczania fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem pracy dydaktycznej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ Jest przygotowanie zagranicznych maturzystów do rozpoczęcia studiów w polskich wyższych uczelniach. Przygotowanie to obejmuje przede wszystkim ... -
Założenia ogólne stosowania testów w nauczaniu cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ metoda testowania stosowana jest jako swoisty sposób pomiaru dydaktycznego badającego zakres wiadomości studenta dla osiągnięcia wyraźnie sprecyzowanego celu. Przygotowany ... -
Testy w nauczaniu matematyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W latach 1972-1982 w SJPC UŁ przeprowadzono wiele różnorodnych testów z matematyki. Opracowano nawet specjalny skrypt (J. Jerzewski, Zbiór ćwiczeń z matematyki, Łódź 1974; wyd. 2, Łódź 1976; wyd. 3, Łódź.1979.), który ... -
Wybrane problemy koordynacji pracy w nauczaniu języka polskiego Jako obcego w ramach przedmiotu "język polski" i przedmiotu "chemia" w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem niniejszego artykułu jest próba przeanalizowania możliwości takiego zorganizowania procesu nauczania języka polskiego w ramach przedmiotu "język polski", aby był on ściśle skoordynowany z procesem nauczania języka ...