Now showing items 421-440 of 456

    • O niektórych aspektach recepcji literatury Republiki Federalnej Niemiec w Polsce 1949-1979 

      Kuczyński, Krzysztof A. (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      In dem Aufsatz bespricht der Autor manche Aspekte der Rezeption der westdeutschen Literatur auf dem polnischen Büchermarkt. Einer Analyse werden unterzogen u.a. folgende Faktoren: ideologischer und kustlerischer Wert ...
    • "Die erste Polka" Horsta Bieńka na tle literatury zachodnioniemieckiej о Polsce 

      Kuczyński, Krzysztof A. (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      In dem Artikel wird die Literatur der Bundesrepublik Deutschland über Polen als such der Roman “Die erste Polka* von Horst Bienek besprochen. Der Artikel gibt eine Reihe von westdeutschen Werken an, die die Problematik ...
    • The Role of Musical and Sound Effects in "The Einperor Jones" by E. O'Neill 

      Yobożil, Róża (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Sztuką "Cesarz Jones“ napisaną w 1920 r., E. O'Neill zapoczątkował serię swych dramatów ekspresjonistycznych. Tu właśnie po raz pierwszy z pełną świadomością szeroko wykorzystał nowe środki przekazu teatralnego, m. in. ...
    • Elementy detektywne w kompozycji "Bleak House" Karola Dickensa 

      Nałęcz-Wojtczak, Jolanta (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      "Bleak House" has been considered Dickens' most significant contribution to the emergence of the detective genres in English literature. This opinion has generally been formed on thé basis of the episode in which Inspector ...
    • The Concept of Organic Form in American Romantic Poetry 

      Maszewska, Jadwiga (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Romantyzm amerykański przejął pojęcie formy organicznej dzieła literackiego od romantyzmu angielskiego. R. W. Einers n i W. Whitman nie zaakoeptowali jednak Coleridge'owskiego terminu "forma organiczna" bez przystosowania ...
    • The Dance in Elizabethan Drama 

      Janicka-Świderska, Irena (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Celem artykułu jest ukazanie różnych funkcji tańca zespolonego z Wizją dramatyczną w wybranych sztukach okresu elżbietańskiego. W komediaoh romantyoznych Szekspira "Muoh Ado About Nothing" i "As You Like It" taniec - w ...
    • Zagadnienia recepcji dzieła i pisarza 

      Ostrowski, Witold (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Reception is a very complex phenomenon. Its study may concern one work or all the works of an author, himself as a man and writer, the literary activities of a group of writers representing a trend or school, or even ...
    • Tomasz More w ujęciu W. Szekspira 

      Kujawińska-Courtney, Krystyna (1981)
      Although V. Shakespeare did not devote any of his plays to Sir Th. More, he, undoubtedly, was interested in that feuoous personality. He oollaboräted on the three pages of the manusoript of "Sir Thomas More" and made ...
    • Socjalizm "Utopii" Tomasza More'a 

      Ostrowski, Witold (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      1. The tvord utopia is used to denotes 1) projects of perfect sobial systems ensuring happy life, but impracticable because of suggested limitations in a given period or at all timesj 2 ) a philosophical-political ...
    • The Problem of Violences what Actually Happens in a Few Plays by J. Whiting, H. Pinter and. S. Beckett 

      Pastuszyńska, Ewa (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Druga część artykułu poświęcona jest sposobom w jaki wyżej wymienieni dramaturdzy preparują znaczenia. Środki użyte przy ewokowaniu wizji świata przemocy to przede wszystkim groteska, deformacja, ironia, cisza - ...
    • The Hidden Dynamisms in Eliot's Early Drama 

      Chwedorowicz, Aleksandra (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Esej jest próbą wydobycia zasadniczych, ohoó ukrytych i często nie dostrzeganych podobieństw pomiędzy dwoma wozesnymi sztukami Eliota: "Morderstwem w katedrze" i "Zjazdem rodzinnym". Wydaje się, że obie sztuki nawiązują ...
    • Problem czasoprzestrzeni w twórczości Tadeusza Konwickiego 

      Kluszczyński, Ryszard W. (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Dens l’article on essaie d'analyser la construction de l’espace dans les oeuvres littéraires et celles de film de Tadeusz Konwicki, en démontrant la dif^rentiation y surgissant, aussi bien que de construire des modèles ...
    • Eisenstein w kręgu LEF-u 

      Szczepański, Tadeusz (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Нас тящая статья является частью большого труда на тему источников и кон- .< <1 ж творчества Сергея Эйзенштейна в 20-х годах и представляет собой попытку разработки связей раннего периода этого творчества с Левым фронтом ...
    • Wybrane problemy edukacji filmowej 

      Nurczyńska, Ewelina (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Jusqu'à présent la pédagogie contemporaine n'a pas réussi à déterminer la place de l'art de film dans le processus didactique et éducatif et à préciser son influence sur la formation de la personnalité du jeune destinataire. ...
    • O filmowym znaku ze znakiem zapytania 

      Rek, Jan (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Culture is not a homogeneous whole; its dynamic character results from the fact that within its boundaries various „languages" operate, which are an expression of man’s semiotic activity. His culturegenerating role in ...
    • Wokół Iluminacji Krzysztofa Zanussiego 

      Jędrzejewski, Paweł (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      L'article attire l'attention çur les tendances du lilm contemporain qui consistent en: 1) diminution de la polysémie de l'oeuvre par le formation de la destinée du héros exclusivement des fragments signifiants par rapport ...
    • Witold Wandurski o kinie i filmie 

      Karwacka, Helena (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      В очерке представляются взгляды Витольда Вандурского на киноискусство к фильм, содержащиеся в его высказываниях (эссэ, рецензиях и статьях, а также полемических дискуссиях), публикуемых в 1921—1924 годах на страницах ...
    • Aleksandra Zelwerowicza model teatru 

      Kaszyński, Stanisław (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Die Bühnentätigkeit Aleksander Zelwerowicz's (1887—1955), eines hervorragenden Schauspielers, Regisseurs, Pädagogen und Theaterdirektors, wurde bereits in einigen Publikationen kritisch behandelt, die sich vorwiegend auf ...
    • Wiktor Brumer o związkach teatru i filmu 

      Udalska, Eleonora (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Das Interesse Wiktor Brumers (1894—1941), eines Theaterkritikers und — Historikers der Zwischenkriegsperiode, galt unter anderem auch dem Film. Er schrieb dem Film eine dokumentarische Funktion gegenüber der Theateraufführung ...
    • Ironiczna przypowieść Norwida 

      Świątek, Sławomir (Uniwersytet Łódzki, 1981)
      Les réflexions concernants l'exploitation de la forme génologique de parabole. La „haute comédie" — „L'anneau de la grande dame" peut servir d'exemple. Un trait caractéristique de la poétique de Norwid c'est l'emploi des ...