Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria nr 008/1982
Browse by
CONTENT
- 
Słowo wstępne
 Kazimierz Kupisz
 
- 
 Montaigne et le devoir d'être heureux
 Robert Aulotte
 
- 
 La problématique morale dans les "Essais" de Montaigne
 Zbigniew Gierczyński
 
- 
 Montaigne et le conformisme
 Krystyna Kasprzyk
 
- 
Aspect personnel de l'idée de la liberté dans les "Essais" de Montaigne
 Anna Wojtasik
 
- 
 Figures et jeux de langage chez Montaigne
 Jean-Claude Margolin
 
- 
La lettre sur la mort de La Boetie et la première conception des "Essais"
 Gabriel Pórouse
 
- 
Montaigne et l'italie
 Enzo Giudici
 
- 
Montaigne et l'éducation des femmes
 Kazimierz Kupisz
 
- 
 Actualité des idées pédagogiques de Montaigne
 Władysława Roszczynowa
 
- 
 Traductions polonaises des "Essais" (essai d'analyse de la phrase et de quelques variantes affectives de signification dans les traductions polonaises de Montaigne)
 Anna Śpiewak
 
- 
 Procèdes narratifs dans l'essai "De l'exегоitation"
 Maciej Abramowicz
 
- 
 Erasme de Rotterdam et Michel de Montaigne - contribution aux idées pédagogiques au XVIe siecle
 Ewa Janiszewska-Kozłowska
 
- 
L'aspect social du mal chez Montaigne
 Krystyna Osmańska
 
Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.
Recent Submissions
- 
L' aspect social du mal chez Montaigne (Uniwersytet Łódzki, 1982)Życie człowieka w społeczeństwie ukazane jest przez Montaigne'a w "Próbach" jako sytuacja konfliktowa, dramatyczna. Człowiek nie może żyć poza społeczeństwem ; życie społeczne wywiera jednak na niego negatywna presję, ...
- 
Erasme de Rotterdam et Michel de Montaigne - contribution aux idées pédagogiques au XVIe siecle (Uniwersytet Łódzki, 1982)Celem powyższego komunikatu było przedstawienie zbieżności w poglądach pedagogicznych Erazma z Rotterdamu i Michała de Montaigne. Obaj humaniści akcentują konieczność takiego wychowania młodego pokolenia, by zapewniło ...
- 
Procèdes narratifs dans l'essai "De l'exегоitation" (Uniwersytet Łódzki, 1982)Dzięki zastosowaniu wyodrębnionych przez E. Benveniste'a wyznaczników formalnych w eseju "De l exercitation" dają się wyodrębnić dwie partie tekstu: refleksyjna, o charakterze subiektywnym, i narracyjna, o charakterze ...
- 
Traductions polonaises des "Essais" (essai d'analyse de la phrase et de quelques variantes affectives de signification dans les traductions polonaises de Montaigne) (Uniwersytet Łódzki, 1982)Praca dotyczy wybranych problemów stylistyki porównawczej: długości zdania, jego objętości i ilości zdań tworzących semantyczną całość oraz siły efektywnej i ekspresyjnej słów należących do tego samego pola semantycznego ...
- 
Actualité des idées pédagogiques de Montaigne (Uniwersytet Łódzki, 1982)Montaigne pragnął szkoły demokratycznej i radosnej, w której uczniowie czuliby się szczęśliwi ucząc się i bawiąc. Ten postulat spełnił się dla generacji naszych czasów. Autor "Prób" oddzielał kształcenie od wychowania, ...
- 
Montaigne et l'éducation des femmes (Uniwersytet Łódzki, 1982)Tak w ogólnych poglądach pedagogicznych, jak i w uwagach o wychowaniu kobiet, - Montaigne kładzie głównie nacisk na wychowanie moralne. Nie broniąc kobietom pewnego minimum wiedzy, przestrzega je autor "Prób" przed zbytnią ...
- 
Aspect personnel de l'idée de la liberté dans les "Essais" de Montaigne (Uniwersytet Łódzki, 1982)Artykuł przedstawia w ogólnym zarysie pojęcie i realizację wolności w odniesieniu do samej osoby autora "Prób". Wolność Montaigne'a, identyfikowana z pojęciem wolności, skuteczności czy też woli tworzenia, wyraża się w ...
- 
La problématique morale dans les "Essais" de Montaigne (Uniwersytet Łódzki, 1982)Autor "Prób" ukazuje się w swym dziele jako sceptyk i moralista. Między tymi dwoma .роаълйаяА istnieje ścisłe powiązanie, gdyż to właśnie sceptycyzm czyni go wolnym i pozwala au obrać własną drogę postępowania. Jest ...
- 
Montaigne et l'italie (Uniwersytet Łódzki, 1982)Zdaniem autora systematyczne badania na powyższy temat winny by obejmować: 1) wspomnienia historyczne włoskie w dziele Montaigne a .oraz omówienie włoskich autorów, o których pisał lub którzy byli źródłem jego ...
- 
La lettre sur la mort de La Boetie et la première conception des "Essais" (Uniwersytet Łódzki, 1982)Estienne de La Boétie, przyjaciel Montaigne'a, zmarł w 1563 г., siedem lat przed napisaniem pierwszych stronic "Prób". Podczas swej choroby poruszał, a nawet szkicował on wszystkie większe tematy, które miały być ...
- 
Figures et jeux de langage chez Montaigne (Uniwersytet Łódzki, 1982)Montaigne, będąc praktykiem i teoretykiem języka, napotyka w swym tworzeniu na figury retoryczne i gry słowne. Wprawdzie potępiał zawsze nadmierną ozdobność i sztuczną retorykę, ale był zwolennikiem sztuki przekonywania ...
- 
Montaigne et le conformisme (Uniwersytet Łódzki, 1982)Wyszedłszy od wypowiedzi studentów, którzy widzą w Montaigne konformistę, autorka zastanawia się najpierw nad ich źródłem (podręczniki?, rygoryzm młodości?), a następnie przechodzi do ustalenia własnego stanowiska w tej ...
- 
Montaigne et le devoir d'être heureux (Uniwersytet ŁódzkiWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1982)Spośród wielu oryginalnych myśli, jakie zawierają "Próby" pragnienie szczęścia, mimo niespokojnych czasów, w jakich powstawały , nie schodzi na dalszy plan. Natura, jak twierdzi Montaigne, jest dobra i nawet w tych nieszczęsnych ...
- 
Słowo wstępne (Uniwersytet Łódzki, 1982)
 RSS 1.0
RSS 1.0